دلایل پایان همکاری سرمربی هلندی با شطرنج ایران

30 مرداد 1398 329 نمایش

جام جهانی ۲۰۱۹ شطرنج از ۱۹ شهریورماه به میزبانی روسیه آغاز می شود. قرار بود ایوان سوکولوف سرمربی تیم ملی شطرنج در اولین روزهای شهریورماه به ایران سفر کند تا تمرینات احسان قائمی، پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا و سید محمدامین طباطبایی چهار ملی پوش اعزامی به این رقابت ها را زیر نظر گرفته و آنها را در سفر به روسیه نیز همراهی کند

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد گفت: قرارداد فدراسیون شطرنج با این مربی هلندی به صورت پاره وقت بود. به خاطر مسائل مالی قادر به جذب تمام وقت او نبودیم به همین دلیل در توافقات صورت گرفته قرار بر این شده بود تا به صورت موردی و برای رویدادهای مهم از حضور وی در کنار ملی پوشان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته سوکولوف سال گذشته و در زمان آغاز دور جدید همکاری های خود با شطرنج ایران در حال تدوین و نوشتن یک کتاب بود و به همین دلیل خودش هم فرصت زیادی برای همراهی تمام وقت ملی پوشان ایران نداشت. در واقع همکاری پاره وقت به خاطر شرایط فدراسیون ایران و این مربی، برای دو طرف ایده آل بود. بنابراین در یک سال گذشته با این شرایط از حضور سوکولوف در کنار تیم ملی استفاده کردیم. تیم ملی با این مربی در مسابقات المپیاد جهانی گرجستان و رقابت های تیمی جهان شرکت کرد.

رئیس فدراسیون شطرنج خاطرنشان کرد: چند روز پیش اما سرمربی تیم ملی شطرنج در ایمیلی به من از توافق خود برای همکاری تمام وقت با یک کشور دیگر خبر داد و اینگونه ادامه حضور در ایران را منتفی کرد. ظاهرا سوکولوف با فدراسیون شطرنج امارات قرارداد تمام وقت امضا کرده و به زودی هم همکاری با این فدراسیون را آغاز می کند.

«با توجه به در پیش بودن جام جهانی، فدراسیون شطرنج نمی توانست راهکاری برای حفظ این مربی داشته باشد؟»، پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش گفت: سوکولوف بدون شک مربی خوبی برای شطرنج ایران بود و طی چند سال همکاری فدراسیون با ایران نقش تاثیرگذاری در پیشرفت شطرنج ایران داشت. بعد از چند سال اما این مربی دانش جدیدی برای انتقال به ملی پوشان ایران نداشت چراکه بازیکنان تمام آنچه را که باید از او و دانشش گرفته بودند. سوکولوف مربی سطح بالایی است اما دیگر بازیکنان سطح اول تیم ملی را راضی نمی کرد.

وی در این رابطه ادامه داد: مسائل مالی و اینکه نمی خواستیم سوکولوف را تمام وقت در اختیار داشته باشیم هم از دیگر دلایلی بود تا با موضوع قرارداد جدید او و پایان همکاری اش با فدراسیون ایران کنار بیاییم.

پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش که «با این اوصاف تمرینات تیم ملی اعزامی به جام جهانی چگونه پیگیری خواهد شد؟»، تصریح کرد: اتفاقا در این مورد روز گذشته با خودِ ملی پوشان اعزامی صحبت کردیم. قرار است آنها در کنار پویا ایدنی تمرینات شان را دنبال کنند. ایدنی جزو بازیکنانی است که از نظر تئوری در سطح بالایی قرار دارد و همه ملی پوشان هم این موضوع را تایید می کنند.

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین تاکید کرد که ملی پوشان ایران بدون مربی در جام جهانی شرکت می کنند اما قطعا این مسئله برای آنها مشکل ساز نخواهد شد چراکه معولا ملی پوشان ایران در چنین رویدادهایی که انفرادی است از راه دور، از هدایت مربیان شخصی خود بهره مند می شوند.

پهلوان زاده همچنین در مورد برنامه فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید تیم گفت: با گزینه هایی از روسیه و کرواسی صحبت کرده ایم. اینکه با مربیانی که تا کنون سفری به ایران نداشته اند به توافق برسیم سخت است. در هر صورت پیگیر این رایزنی ها هستیم تا هرچه زودتر وضعیت هدایت تیم ملی را مشخص کنیم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *