تکنولوژی ، سبک زندگی و تغییر رفتار می آورد/ آزادی حجاب در ایران فساد ایجاد نمی کند

تکنولوژی ، سبک زندگی و تغییر رفتار می آورد/ آزادی حجاب در ایران فساد ایجاد نمی کند

26 آذر 1401 739 نمایش

خبر تصویری – آب و هوای اجتماعی و فرهنگی ایران به گونه ای است که حتی با وجود آزادی حجاب و پوشش، به  برهنگی و هیزی و فساد نمی‌انجامد.

امان ‌الله قرایی‌ مقدم، جامعه‌شناس در گفتگو با خبر تصویری با بیان این مطلب گفت : مردم ما ذاتا مردم دینداری هستند و از نشانه‌های آن هم این است که وقتی نوزاد متولد می شود در گوش او اذان می گویند اما نمی‌توانیم جلوی تغییرات جامعه را بگیریم .

وی با ذکر این نکته که  جامعه ایرانی هنوز به لحاظ دیدگاه های فرهنگی خیلی با بی بند و باری های غربی فاصله دارد اظهار داشت: باید در این زمینه کار فرهنگی انجام شود به عنوان مثال جامعه غربی وقتی که از اضمحلال خانواده نگران شد برای تحکیم آن فیلم هایی شبیه تنها در خانه را ساخت همین حالا هم در جامعه ما هم باش های سیاه ( ازدواج سفید) وجود دارد که از نظر من زشت ترین نوع رابطه هستند .

وی در پاسخ به این سئوال که بهترین تصمیم در زمینه حجاب چیست افزود: صراحتاً معتقدم که حجاب باید اختیاری باشد .

قرایی مقدم  با ذکر این نکته که برای این موضوع دلایل کاملاً علمی دارم اظهار داشت : دلیل نخست اینکه جامعه ما از مرحله تقدم افکار گذشته به آینده و حرکت های پاندولی که گاهی به عقب و گاهی به جلو می روند عبور کرده  و در حال حاضر به شتاب متغیر تند شونده رسید ه ایم

وی دلیل رسیدن  جامعه ایران به این مرحله را افزایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ، استفاده از فضای مجازی و در دست بودن رسانه‌ها دانست .

این جامعه شناس دلیل دوم گفته خود را فضای فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت : ما از نظر فرهنگی چنان فرزندانمان را بار آورده ایم که در لایه های فکری جوانان حجاب و عفت البته نه به معنای پوشش که به معنای پاکدامنی همیشه وجود دارد و هرگز مثل جوانان خارجی نخواهند بود.

قرایی مقدم از دیگر دلایل گفته خود را فرمایشات مقام معظم رهبری در بهمن ۹۷ در مشهد ذکر کرد و افزود :  ایشان در سخنان خود به مناسبت شروع سال جدید فرمودند؛ فناوری ، فرهنگ و سبک زندگی و تغییر رفتار می آورد .این نظریه کاملا درست و مبتنی بر نظریه پیروان مکتب تکنوکراسی است که  معتقدند آنچه که رفتار و فکر افراد را تغییر می دهد تکنولوژی و فناوری است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی نقش والدین است که نباید از نظر دور بماند اتفاقی که امروز در جامعه می بینیم یک شبه بروز نکرده وبخشی از آن حاصل تفکر والدین است .

این جامعه شناس افزود: والدین به صورت غیرمستقیم فرزندان خود را در فضای تغییر قرار داده‌اند و به صورت عوامل غیر مستقیم ترغیبی، با رفتار خود در به وجود آمدن جوانانی که امروز در مقابل حجاب اجباری مقابله کرده‌اند موثرند، در واقع فضای مجازی و تکنولوژی تنها به وجود آورنده این شرایط نیستند .بنابراین همه ما اعم از والدین ، مجلس ، روحانیون ، قانونگذاران ، تکنولوژی در ایجاد شرایط فعلی جامعه مقصریم . پس دست از شمشیر برداریم و موضوع را مسالمت‌آمیز حل کنیم.

قرایی مقدم با ذکر این نکته که با ایجاد قانون حجاب اختیاری مشکلی برای جامعه به وجود نخواهد آمد  افزود : حقیقتاً پوششی هم که قبل از این شرایط در جامعه با آن مواجه بودیم حجاب نام نداشت. جامعه دائم در حال تغییر است و اگر تغییر نکند می میرد اما این روز ها عواملی مثل رسانه و فضای مجازی و تکنولوژی باعث شتاب در این تغییرات شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا با پذیرش خواسته معترضان در خصوص حجاب این امکان وجود ندارد که  در آینده اعتراضاتی از این دست و همراه با آشوب به یک عادت و روال برای بدست آوردن خواسته ها تبدیل شود گفت : در واقع طبق نظریه الکسی دوتوکویل ، جامعه شناس فرانسوی که بر روی انقلابهای دنیا کار کرده ،وقتی اعتراضی آغاز می شود هرچه حاکمیت خواسته های آنان را اجابت کند بر خواسته هایشان افزوده می‌شود و این روال آنقدر پیدا ادامه پیدا می‌کند تا به اهدافشان برسند.

وی در پاسخ به این موضوع که اگر اختیاری شدن حجاب قانون نشود ، حاکمیت می تواند تلویحا بدون وضع قانون این امر را بپذیرد اظهار داشت: فکر خوبی است اما مسئله اینجاست که در صورت قانونی نشدن اختیار در بحث حجاب ممکن است شاهد برخوردهای سلیقه‌ای متولیان امر باشیم کما در خصوص فوت خانم امینی یک برخورد ناآگاهانه و غیرعلمی و آشنا نبودن با فرهنگ و شرایط ایشان باعث شد که این آشوب ایجاد شود اگرچه جامعه ما آماده این شرایط بود و این اتفاق یک بهانه بود اما به هر حال این بهانه را یک تفسیر شخصی از قانون ایجاد کرد ,  بنابراین در صورت قانونی شدن حجاب اختیاری مشکلات کمتری را خواهیم داشت

قرای مقدم با ذکر این نکته که همین الان هم حاکمیت به صورت ضمنی این قانون را پذیرفته و در تلاش است که بستر قانونی آن را فراهم کند افزود : دویچ در کتاب جامعه شناسی حقوقی خود می گوید قانون آن چیزی است که مردم اجرا می کنند پس با این توضیح می توانیم بگوییم که همین الان هم حجاب اختیاری در واقع یک قانون است.

گفتگو:مریم مهرزاد

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *