نبرد تعرفه ها / جنگ تجاری چین و آمریکا بالاگرفت

17 اردیبهشت 1398 366 نمایش

قرار است که تعرفه‌های واردات کالاهای چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد؛ ضمن اینکه روی صدها میلیارد دلار کالاهای چینی دیگر نیز بزودی تعرفه وضع خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا  پیش از این و درژانویه 2018 پس از وضع اولین عوارض تجاری بر 250 میلیارد دلار واردات چین، واردات جهانی فولاد و آلومینیوم و محموله‌های ماشین لباسشویی و صفحه‌های خورشیدی عوارض وضع کرده بود؛ اما اعلام کرد ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد. به دنبال این اقدام امریکا، چین نیز 110 میلیارد دلار از کالاهای امریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره‌ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.
به دنبال وضع این تعرفه‌های جدید قیمت نفت افت کرد و قیمت نفت برنت با یک دلار و 50 سنت کاهش به ۶۹.۳۴ دلار در هر بشکه رسید که نشان دهنده کاهش ۲.۱ درصدی قیمت است.
همچنین بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۱.۵۰ دلار یا معادل ۲.۴ درصد کاهش یافت و به ۶۰.۴۴ دلار در هر بشکه رسید.
اعلام این خبر از سوی امریکا همچنین بازارهای مالی جهانی را نیز ملتهب کرد. بر اساس این گزارش معاملات سهام امریکا بعد از اعلام این خبر بیش از دو درصد سقوط کردند.
گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه در خارج از ژاپن، ۱.۹ درصد سقوط کرد.نیکی ژاپن نیز ۰.۲۲ درصد افت کرد. سهام چین بیش از ۶ درصد سقوط کرد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم ۳.۱۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.
شاخص سهام استرالیا ۰.۸ درصد و کوسپی کره‌جنوبی هم ۰.۷۴ درصد افت کردند. بازار جهانی طلا هم از این خبر مصون نماند و قیمت‌ها با افزایش همراه شدند. در معاملات امروز قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۲.۳۸ دلار رسید. همچنین در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۳.۹۰ دلار رسید. مذاکرات تجاری امریکا و چین از زمان اعمال تعرفه‌های تجاری ادامه داشت؛ اما اعمال تعرفه‌های جدید امکان توقف مذاکرات را به‌دنبال خواهد داشت. البته برخی از خبرگزاری‌های از توقف مذاکرات چین و امریکا که قرار بود این هفته بر گزار شود، خبر داده‌اند اما یک روزنامه چینی گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور بناست در روزهای آینده برای گفت‌وگوهای تجاری به امریکا سفر کند.
پیش از این، اگرچه دو طرف امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه‌ها توسط ترامپ به نظر می‌رسد همه چیز را بار دیگر خراب کرده است و احتمال تشدید جنگ تجاری را قوت بخشیده است.
جنگ تجاری میان امریکا و چین در حالی است که پیش از این صندوق بین‌المللی پول با هشدار نسبت به وضعیت پیش آمده اعلام کرد جنگ تجاری به اقتصاد جهان ضربه می‌زند.
صندوق بین‌المللی پول به دولت‌ها هشدار داد با جنگ‌های تجاری و سایر اختلال‌ها به اقتصاد متلاطم جهانی آسیب نرسانند چرا که خطر رکود اقتصادی وجود دارد.
تبعات جنگ تجاری میان امریکا و چین در سال گذشته موجب آسیب به اقتصاد کشورهای دیگری مانند ژاپن و آلمان هم شد. همچنین میلیاردها دلار ضرر را برای هر دو طرف در سال ۲۰۱۸ به همراه داشت و به صنایع مختلف از جمله خودروسازی، فناوری و بخصوص کشاورزی ضربه زد.
باید دید جنگ تجاری ترامپ علیه چین تا کجا می‌خواهد ادامه داشته باشد؟

سارا محقق

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *