“قصه¬های هجرت و جهاد روی آنتن سیما می رود

11 شهریور 1398 20 نمایش

مجموعه 13 قسمتی از مستندهای مقاومت با عنوان “قصه­های هجرت و جهاد” به منظور قرار گرفتن در کنداکتور هفتگی به واحد پخش شبکه افق تحویل شد.

 

به گزارش خبرنگار خبر تصویری، این گروه که از ابتدای جنگ تحمیل شده به سوریه و عراق در میادین مختلف نبرد این دو کشور حضور میدانی داشته، هم­اکنون 14 اثر مستند را آماده نمایش دارد که طی توافق با شبکه افق سیما به زودی روی آنتن این شبکه خواهد رفت.

فرهاد عباسی یکی از تهیه­ کنندگان “قصه­ های هجرت و جهاد” ضمن اشاره به استمرار چند ساله این گروه در تولید برون­مرزی  به خبرنگار خبرتصویری گفت: در فصل اول این مجموعه سوژه­های متنوعی از جنگ عراق و سوریه با گروه­های تروریستی – تکفیری به تصویر کشیده شده است. در برخی از آثار به روایت مستقیم عملیات­های میدانی و پیروزی­های مقاومت پرداخته­ایم و در بعضی دیگر به دلایل وقوع این درگیری­ها در سطح منطقه­ای اشاره کرده­ایم. علاوه­ براین در چند اثر تلاش شده تا به لایه­ های زیرین و عمیق­تر این رویدادها نیز نفوذ کنیم.

وی افزود: روایت حقایق این سال­ها برای منطقه و ملت­ها در کشورهای اسلامی بسیار سرنوشت­ ساز بوده و ما علاوه بر شناخت و نمایش توحش دشمن و البته دستاوردهای مقاومت، باید خودمان را به عنوان بخشی از پیکره تمدنی منطقه بازشناسی کنیم که این بخش سخت­ترین قسمت روایت در جنگ است. زیرا باید به درون آدم­ها در جنگ نفوذ کنیم و از حدیث نفس و آنچه در یک قلب و ضمیر جهادی می­گذرد پرده برداریم. حال این حیات جهادی ممکن است مثل مستند “به گزارش رویا” زیست یک خبرنگار زن عراقی را روایت کند و یا شهید احمد شیخ را در مستند خون و زیتون در حالی که در استان ادلب سوریه محاصره شده است.

مصطفی آقامحمدلو کارگردان چند اپیزود از “قصه­های هجرت و جهاد” نیز با اشاره به اینکه کیفیت تولید در بحران با تمامی قالب­های موجود در حوزه مستند متفاوت است، اذعان داشت: یکی از دشواری­های تولید در فیلم­های جنگ، این است که کارگردان اگرچه موظف است با طراحی کامل در میدان حاضر شود اما ممکن است نهایتا بخشی از شالوده ذهنی وی در اثر تلاطمات میدانی و حوادث خلق­الساعه دچار تغییر شود. در چنین شرایطی می­بایست نسبت به ثبت واقعیت و حادثۀ در حال وقوع، بیش از هر چیز وفادار بود و در لحظه برای آنچه روی می­دهد طراحی لازم را از حیث فرمی و تکنیکی در نظر گرفت. در واقع اشراق در میدان معرکه است که زیبایی­شناسی اصلی فیلم را شکل می­دهد. وی ادامه داد بارها پیش آمده که از تهران برای تولید فیلم از یک سوژه خاص عازم سفر شدیم، اما وقتی بازگشتیم با اثری متفاوت از آنچه تصور می­کردیم مواجه شدیم. به عبارتی ملات اصلی رخدادها بی­آنکه ما انتخاب کنیم در مقابل­مان قرار می­گیرد و تنها کار ما شکل دادن به این خمیرمایه است.

همچنین عباسی در ادامه گفتگو با تاکید بر اهمیت برخورداری فیلمساز برون­مرزی و منطقه­ای از اولویت­های استراتژیک و پرهیز از خطای راهبردی در بحث محتوا گفت: متاسفانه با فقر دانشی و پژوهشی در برخی آثار تولید شده در حوزه مقاومت مواجهیم. البته گروه مهاجر این روزها در فضای داخلی نیز در حال تولید چند اثر مستند با موضوعاتی چون اقتصاد، امنیت و فضای مجازی است؛ اما این به معنای خاتمه کار و غافل از بیرون­مرزها نیست. چرا که هنوز هزاران روایت در بستر منطقه­ای ناگفته مانده است و تهیه فیلم در این حوزه را تکلیف خود می­دانیم.

آقامحمدلو با اشاره به اینکه مستند “پرونده­ ناخوانده این چند پسر”، “ساعت صفر” و “ردپای مریم” سه اثر در دست تولید گروه هنری مهاحر است، افزود در تولیدات پیش­رو بر حسب اقتضای آثار صراحت و لحن تند و تیز تری خواهیم داشت. وی همچنین اضافه کرد که فیلم­های مستند “فرزند مرتضی”، “سیدِ سرو” و دو اثر دیگر نیز روی میز تدوین بوده و به زودی آماده نمایش خواهد شد.

عناوین اپیزودهای چهارده­گانه مجموعه مستندهای “فصه­های هجرت و جهاد” را در ذیل می خوانید:

 

نام فیلم

محل تولید

1 خون و زیتون سوریه
2 به گزارش رویا عراق
3 زینب سوریه
4 نامه­ها سوریه-ایران
5 آتش به اختیار عراق
6 مسافر سوریه
7 در قفس سوریه
8 دشمن پشت دروازه­ها ایران-سوریه
9 زندانی عراق-ایران
10 بابلیون عراق
11 کاپیتان عراق
12 زمستان ایران
13 صدر عشق سوریه
14 نغمه مهاجر

ایران-سوریه

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *