فناوری‌های مورد استفاده در تصویربرداری جام‌جهانی روسیه

تیر ۱۲, ۱۳۹۷ 483 نمایش

در رقابت‌های جام جهانی امسال از فناوری‌های بسیاری استفاده شده است اما فناوری استفاده شده در تصویربرداری این مسابقات شگفت انگیز است.

به گزارش ایسنا ، شاید بالغ بر یک میلیارد نفر در جهان رقابت فینال جام‌ جهانی ۲۰۱۸ روسیه را تماشا کنند.

روس‌ها برای این‌ که اطمینان پیدا کنند تک تک این افراد به خوبی این رقابت‌ها را تماشا می‌کنند، تدابیر و آمادگی‌های لازم را انجام داده‌اند.

فرآیند فیلمبرداری از یک مسابقه فوتبال کاری دشوار است که نیازمند کار چند ساعته چند صد نفر دست‌ اندر کار از قبل از بازی است.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگی نیز در این فرآیند نیاز است. جام جهانی ۲۰۱۸ در مجموع  از ۲۱۰ کشور دنیا به طور زنده گزارش می‌شود.

فیفا چند ماه پیش از برگزاری جام جهانی اعلام کرد که این برای اولین بار است که تمام ۶۴ مسابقه در این رقابت‌ها با کیفیت بالای “Ultra HD” و تکنیک “HDR” برای تصویر برداری استفاده می‌شود.

برای این که این مهم میسر گردد، در هر بازی جام‌جهانی ۳۷ دوربین هر مسابقه را پوشش می‌دهند.

کارایی این ۳۷ دوربین به این ترتیب است که ۸ دوربین تصویری با کیفیت بالای UHD” با وضوح ۴K می‌گیرند که دوربین اصلی لنزی عریض دارد که سبب می‌شود تصویر بیشتر شبیه به پرده سینما به نظر برسد.

۸ دوربین دیگر تصاویری با کیفیت‌های ۱۰۸۰ پیکسل و “اچ‌.دی‌.آر” و کیفیت ۱۰۸۰ با قابلیت “SDR” می‌گیرند.

تیم کارگردانی این مسابقات برای اینکه حتی سریع‌ترین حرکات بازیکنان را از دست ندهد از ۸ دوربین دیگر برای نمایش صحنه ها در حالت آهسته استفاده می‌کند.

دو دوربین نیز تصاویری با سرعت حرکت فوق‌العاده آهسته ضبط می‌کنند.

این دوربین‌ها به عنوان یک ابزار کلیدی برای استفاده از “کمک داور ویدئویی”(VAR) هستند. این فناوری زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که داوران قصد دارند از صحت تصمیم گرفته شده اطمینان پیدا کنند.

(VAR) در لحظه‌های حساس بازی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

دو دوربین دیگر نیز در بالای استادیوم به پرواز در می‌آیند. دو دوربین زاویه معکوس نیز در استادیوم قرار دارد.

برای پایان بازی‌ها نیز دو دوربین “تونلی” وجود دارد که لحظات پایانی را پوشش دهند.

برای تصویر برداری این رقابتهای مهیج یک دوربین نیز وجود دارد که با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، از رقابت‌ها فیلمبرداری می‌کند که برای افرادی است که می‌خواهند صحنه‌ای از فوتبال را با فناوری “واقعیت مجازی” تماشا کنند.

در مجموع ۳۷ دوربین “سونی” در این رقابت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ۲۹ “شانتر” یا “سوئیچر” نیز وجود دارد که از برند “سونی” است. ۱۰۰۰ مانیتور نیز برای ارسال تصاویر وجود دارد.

تمامی این خدمات توسط شرکت Host Broadcast Services” (HBS)” ارائه شده است.

این شرکت از سال ۲۰۰۲ وظیفه نمایش جام‌ جهانی را به عهده داشته است.

برای اینکه تمام افراد مشتاق در دنیا بتوانند از تماشای این رقابت‌ها لذت ببرند، این بازی‌ها در اختیار تمامی کانال‌هایی قرار گرفته است که استفاده از آن‌ها برای عموم آزاد است.

این در حالی است که کانال‌هایی که بتوانند وضوح “۴K” را پشتیبانی کنند، بسیار محدود است و ابزارهای استفاده از این وضوح وجود ندارد.

امید است که در جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر کانال‌های  “۴K” استاندارد سازی شوند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *