در صندوق بازنشستگی فولاد جه می گذرد؟

3 خرداد 1398 406 نمایش

در صندوق بازنشستگی فولاد جه می گذرد؟
عسکری با وجود دستور شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص چند شغله ها در وزارت و سازمان ها و شرکت های تابعه و همچنین اتمام حجت اش با مدیران چند شغله در آبان ماه ۹۷، از سمت ریاست هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی استعفا نداد و همزمان  به عنوان مدیرعامل و عضو هيات مديره صندوق بازنشستگی فولاد و رئیس هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی(از شرکت های متمول صندوق بازنشستگی فولاد(  فعاليت مي كرد.

 با وجود تاكيد شریعتمداری جهت استعفای دو شغله ها در آبان۹۷، عسکری استعفا نداد، تا این که پس از شش ماه و درج خبری در رسانه با عنوان ” مدیران ۲ و ۳ شغله صندوق بازنشستگی فولاد را بشناسید/ آقای شریعتمداری! با متخلفان برخورد کنید! ” و فشار وزارت کار بر عسکری، وی در نهایت فردای انتشار خبر مذکور در اردیبهشت۹۸ از ریاست هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی استعفا داد.
 بر اساس بررسی رسانه ها، بسیاری از مدیران ارشد صندوق بازنشستگی فولاد چند شغله بودند که از جمله آن ها می توان به رستم رنجبر ناوی، معاون برنامه ریزی صندوق اشاره نمود. که البته وی هم پس از  گذشت ماه ها  از دستور وزیرکار، در نهایت با فشارهای  وزارت كار استعفا داد.
 اين در حالي است كه عسکری مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که اهل بافق (همان شهر محل فعالیت شرکت سنگ آهن مرکزی) می باشد، با همکاری رنجبر معاون برنامه ریزی صندوق، در اقدامی شبه برانگيز در پاسخ به درخواست شورای شهر بافق از مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که همشهری می باشد، مبنی بر کمک به شهرداری بافق، پیشنهاد می دهند بخشی از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی متعلق به صندوق فولاد که سرمایه بازنشستگان است، به شهرداری بافق “هبه” کنند.

  این که این اقدام در نهایت صورت گرفته یا نهادهای نظارتی مانع از انجام آن شدند در هاله ای از ابهام است اما نفس موافقت عسکری كه اهل بافق است با این درخواست گویاي چيست؟

از سويي ديگر در زمانی که حقوق بهمن ماه ۹۷ بازنشستگان فولاد تا اواخر اسفند پرداخت نشد و هم چنین حقوق اسفند این بازنشستگان در اواسط فروردین ماه ۹۸ پرداخت شد، رستم رنجبر ناوی معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگی فولاد، در روز ۸ اسفند ۹۷ با وجود آن که حقوق بهمن بازنشستگان پرداخت نشده بود، در مراسم معارفه سرپرست جدید شرکت سنگ آهن مرکزی گفت:  “صندوق بازنشستگی فولاد کشور نمی خواهد همه سود و منافع را از شرکت سنگ آهن و بافق برای بازنشستگان خارج کند”.

رنجبر در ادامه گفت: “صندوق بازنشستگی فولاد کشور در مجموع منابعی که در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی بافق قرار داده و تهاترهایی که انجام گرفته ، مبلغ 600 میلیارد تومان وجه نقد تزریق به شرکت کرده است”. این در حالی بود که بازنشستگان فولاد همان ایام در حال برگزاری تجمعات اعتراضی در اقصی نقاط ایران به دلیل عدم پرداخت حقوق خود بودند. در حقیقت با وجود این که صندوق قادر به پرداخت حقوق بهمن و اسفند بازنشستگان با توجه به منابع در اختیار خود داشت، اما ۶۰۰ میلیارد وجه نقد به شرکت سنگ آهن مرکزی تزریق نمود.

 عملكرد عسکری به عنوان مدیرعامل و رنجبر به عنوان معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگي فولاد در خصوص عدم پرداخت حقوق بازنشستگان تا جایی بود که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از تجمعات فراوان بازنشستگان فولاد در توئیتی نوشت: “سال ۹۷ اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی فولاد را برای پرداخت حقوق ها ۱۰۰ درصد تخصیص دادیم اما متاسفانه این صندوق به دلیل ناتوانی حقوق اسفند ۹۷ بازنشستگان را پرداخت نکرد.”

  و صندوق بازنشستگی فولاد تا آن جا پیش رفت که حقوق اسفند ۹۷ بازنشستگان را از محل بودجه ۹۸ پرداخت کرد. 

مجمع عمومی شرکت معادن اسفندقه سهام دار عمده آن صندوق بازنشستگی فولاد(۵۱ درصد) بوده، می باشد. مجمع عمومی این شرکت توسط صندوق فولاد در فروردین ۹۸ بر گزار شده در حالی که نماینده کارگران سهام دار شرکت معادن اسفندقه را در مجمع عمومی راه ندادند که اين موضوع باعث بروز تشنجات شدیدی شد تا آن جا که وزیر کار شخصا نماینده ویژه ای برای بررسی موضوع تعیین کرد.
باید دید واکنش وزیر تعاون کار و رفاه به اتفاقات صندوق بازنشستگی فولاد چه خواهد بود.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *