مجموعه ۱۳ قسمتی از مستندهای مقاومت با عنوان “قصههای هجرت و جهاد” به منظور قرار گرفتن در کنداکتور هفتگی به واحد پخش شبکه افق تحویل شد.
به گزارش خبرنگار خبر تصویری، این گروه که از ابتدای جنگ تحمیل شده به سوریه و عراق در میادین مختلف نبرد این دو کشور حضور میدانی داشته، هماکنون ۱۴ اثر مستند را آماده نمایش دارد که طی توافق با شبکه افق سیما به زودی روی آنتن این شبکه خواهد رفت.
فرهاد عباسی یکی از تهیه کنندگان “قصه های هجرت و جهاد” ضمن اشاره به استمرار چند ساله این گروه در تولید برونمرزی به خبرنگار خبرتصویری گفت: در فصل اول این مجموعه سوژههای متنوعی از جنگ عراق و سوریه با گروههای تروریستی – تکفیری به تصویر کشیده شده است. در برخی از آثار به روایت مستقیم عملیاتهای میدانی و پیروزیهای مقاومت پرداختهایم و در بعضی دیگر به دلایل وقوع این درگیریها در سطح منطقهای اشاره کردهایم. علاوه براین در چند اثر تلاش شده تا به لایه های زیرین و عمیقتر این رویدادها نیز نفوذ کنیم.
وی افزود: روایت حقایق این سالها برای منطقه و ملتها در کشورهای اسلامی بسیار سرنوشت ساز بوده و ما علاوه بر شناخت و نمایش توحش دشمن و البته دستاوردهای مقاومت، باید خودمان را به عنوان بخشی از پیکره تمدنی منطقه بازشناسی کنیم که این بخش سختترین قسمت روایت در جنگ است. زیرا باید به درون آدمها در جنگ نفوذ کنیم و از حدیث نفس و آنچه در یک قلب و ضمیر جهادی میگذرد پرده برداریم. حال این حیات جهادی ممکن است مثل مستند “به گزارش رویا” زیست یک خبرنگار زن عراقی را روایت کند و یا شهید احمد شیخ را در مستند خون و زیتون در حالی که در استان ادلب سوریه محاصره شده است.
مصطفی آقامحمدلو کارگردان چند اپیزود از “قصههای هجرت و جهاد” نیز با اشاره به اینکه کیفیت تولید در بحران با تمامی قالبهای موجود در حوزه مستند متفاوت است، اذعان داشت: یکی از دشواریهای تولید در فیلمهای جنگ، این است که کارگردان اگرچه موظف است با طراحی کامل در میدان حاضر شود اما ممکن است نهایتا بخشی از شالوده ذهنی وی در اثر تلاطمات میدانی و حوادث خلقالساعه دچار تغییر شود. در چنین شرایطی میبایست نسبت به ثبت واقعیت و حادثۀ در حال وقوع، بیش از هر چیز وفادار بود و در لحظه برای آنچه روی میدهد طراحی لازم را از حیث فرمی و تکنیکی در نظر گرفت. در واقع اشراق در میدان معرکه است که زیباییشناسی اصلی فیلم را شکل میدهد. وی ادامه داد بارها پیش آمده که از تهران برای تولید فیلم از یک سوژه خاص عازم سفر شدیم، اما وقتی بازگشتیم با اثری متفاوت از آنچه تصور میکردیم مواجه شدیم. به عبارتی ملات اصلی رخدادها بیآنکه ما انتخاب کنیم در مقابلمان قرار میگیرد و تنها کار ما شکل دادن به این خمیرمایه است.
همچنین عباسی در ادامه گفتگو با تاکید بر اهمیت برخورداری فیلمساز برونمرزی و منطقهای از اولویتهای استراتژیک و پرهیز از خطای راهبردی در بحث محتوا گفت: متاسفانه با فقر دانشی و پژوهشی در برخی آثار تولید شده در حوزه مقاومت مواجهیم. البته گروه مهاجر این روزها در فضای داخلی نیز در حال تولید چند اثر مستند با موضوعاتی چون اقتصاد، امنیت و فضای مجازی است؛ اما این به معنای خاتمه کار و غافل از بیرونمرزها نیست. چرا که هنوز هزاران روایت در بستر منطقهای ناگفته مانده است و تهیه فیلم در این حوزه را تکلیف خود میدانیم.
آقامحمدلو با اشاره به اینکه مستند “پرونده ناخوانده این چند پسر”، “ساعت صفر” و “ردپای مریم” سه اثر در دست تولید گروه هنری مهاحر است، افزود در تولیدات پیشرو بر حسب اقتضای آثار صراحت و لحن تند و تیز تری خواهیم داشت. وی همچنین اضافه کرد که فیلمهای مستند “فرزند مرتضی”، “سیدِ سرو” و دو اثر دیگر نیز روی میز تدوین بوده و به زودی آماده نمایش خواهد شد.
عناوین اپیزودهای چهاردهگانه مجموعه مستندهای “فصههای هجرت و جهاد” را در ذیل می خوانید:
نام فیلم |
محل تولید |
|
۱ | خون و زیتون | سوریه |
۲ | به گزارش رویا | عراق |
۳ | زینب | سوریه |
۴ | نامهها | سوریه-ایران |
۵ | آتش به اختیار | عراق |
۶ | مسافر | سوریه |
۷ | در قفس | سوریه |
۸ | دشمن پشت دروازهها | ایران-سوریه |
۹ | زندانی | عراق-ایران |
۱۰ | بابلیون | عراق |
۱۱ | کاپیتان | عراق |
۱۲ | زمستان | ایران |
۱۳ | صدر عشق | سوریه |
۱۴ | نغمه مهاجر |
ایران-سوریه |