وزیر ارشاد: تعداد کتابخانه‌های کشور نسبت به قبل از انقلاب ۹ برابر شده است

شهریور ۵, ۱۳۹۸ 202 نمایش

به گزارش خبرنگار خبر تصویری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازگشایی کتابخانه پارکشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوبی که در فضای ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی داشتیم، توسعه کتابخانه‌ها بوده است.

وی بیان کرد: ۳۷۵ کتابخانه تا قبل از انقلاب داشتیم و تا سال ۹۷ تعداد کتابخانه‌ها به ۳ هزار و ۴۴۵ عدد رسید.

صالحیبا بیان اینکه یعنی تا ۹ برابر تعداد آنها افزایش یافت، گفت: از سال ۹۱ به بعد حدود ۶۰۰ کتابخانه تاسیس شد. از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ کتابخانه افتتاح شده است که تا پایان هفته دولت نیز ۲۹ کتابخانه دیگر افتتاح می‌شود هرچند روز گذشته در اصفهان ۷ کتابخانه بازگشایی شد.

به گفته وزیر ارشاد، یکی از اتفاقات خوب همین است که ما امروز اینجا هستیم و خوشحالیم که امروز در قالب یک نوسازی وسیع کتابخانه‌ای را افتتاح می‌کنیم. در بخش کتابخانه‌ها هم به لحاظ زیرساختی و تعمیراتی حتی امینی امروز شاهد روند رو به رشدی هستیم و در کنار اینها رویکرد جدید کتابخانه های عمومی را در کارکردهای جدید می‌بینیم.

وی یکی از این کارکردها را توجه به بخش کودک و نوجوان به عنوان پایه فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این بخش در کتابخانه‌های جدید کاملا جدی و استاندارد دیده شده است که در کتابخانه پارکشهر کاملا محسوس است.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به اتاق اسباب بازی در کنار کتاب، اتاق های انتظار برای مادران و مراجعان اشاره کرد و بیان داشت: ایمنی کودک در فضای کودک و نوجوان، مهارت هایی که کتابدارهای کودک و نوجوان میدهند و هزاران آموزش دیگر از نکات مورد توجه بوده است، این که بتوانیم بخش کودک و نوجوان را در کتابخانه‌ها بخش جذاب کنیم، از پایه‌های مهم کتابخوانی است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کتابخوانی را در فضای اجتماعی خودمان گسترش و عمق دهیم، باید طعم آن را از کودکی بچشانیم و این طعم با شکل یابی استاندارد و جذاب بخش کودک و نوجوان اتفاق می‌افتد. اتفاق خوب دیگر مخزن‌های باز است.

وزیر ارشاد به محدودیت‌های مخزن‌های بسته اشاره کرد و تصریح کرد: این کتابخانه قبلا مخزن بسته در زیرزمین داشت. الان در بالا و فضای قابل رویت مخزن‌هایی در نظر گرفته شده که افراد قدرت انتخاب دارند. نکته دیگری که در کتابخانه های جدید جدی گرفته شده، فضاهای مجازی و وجود پایگاه‌هاست، پایگاه‌های اطلاعاتی که در فضاهای جدید در حال شکل گیری است ارتباطشان با درون و بیرون کتابخانه ها و همچنین نسخه‌های الکترونیک، این فرصت را ایجاد می کند که کتاب الکترونیک کنار کتاب‌های مکتوب حرکت کنند. این امر از سوی دیگر کتابخانه را به عنوان یک پایگاه پژوهش، علم و ارتقای دانش معرفی می‌کند.

صالحی اضافه کرد: ما با گسترش این اماکن به گسترش علم کمک می‌کنیم. نکته مهم دیگر این‌که بخش‌هایی از جامعه ما که دچار محرومیت‌های طبیعی و جغرافیایی هستند، دچار محرومیت اجتماعی هم می‌شوند و این محرومیت اجتماعی سخت و آزار دهنده‌تر است، از رویکردهای دیگر توجه به نابینایان است، باید کتابخانه‌ها برای نابینایان چه به شکل بریل و چه کتاب گویا قابل استفاده باشد و این امکان را فراهم آورد که آنها بتوانند کتاب‌ها را به خارج از کتابخانه و منازل خود ببرند.

وزیر در پاسخ به این سوال که عضو چند کتابخانه در کشور هستید گفت: ما به نحوی عضو همه کتابخانه‌ها هستیم. در واقع عضویت سراسری به لطف نهاد کتابخانه‌ها داریم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *