۴۰ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

1 مرداد 1398 138 نمایش

سلیمان پاک سرشت در نشست خبری که  برگزار شد، به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی اشاره کرد و افزود: یکی از تکالیف این قانون تشکیل شورای عالی مهارت بود که خوشبختانه نخستین جلسه این شورای عالی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و از زمان آغاز فعالیت این شورا، کاملاً آشکار است که موضوع مهارت آموزی به میز سیاستگذاری بازگشته است.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین به لحاظ محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه بین المللی به ویژه صادرات نفت کشورمان، این محدودیت‌ها با وجود تنگناها اما از این حیث که می‌تواند کشور را به منابع انسانی ارزشمند به ویژه نیروی انسانی ماهر متکی کند، بسیار حائز اهمیت است و این را به فال نیک می‌گیریم. در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز نهضت مهارت آموزی از سوی شخص وزیر آغاز شده است و بر اساس تاکید همیشگی وزیر، در برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مهارت نیروی انسانی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه یکی از راهبردهای اساسی سازمان، تاکید بر حکمرانی و مدیریت محلی است، گفت: از این بابت در ادوار مختلف، نظام آموزش فنی حرفه‌ای مبتنی بر آموزش‌های عمومی بوده است که خوشبختانه در دوره جدید تمرکززدایی سیاست‌ها از ستاد سازمان و تفویض اختیارات در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی به استان‌ها آغاز شده است و این موضوع یک خلاء جدی همواره در نظام آموزش مهارتی کشور بوده است.

وی ادامه داد: تمرکزگرایی سیاست‌های آموزش‌های مهارتی در استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین تصمیم گیری در حوزه مهارت آموزی باید از اقتضائات محلی پیروی کند چرا که آموزش‌های مهارتی در هر استان، شهرستان و منطقه، می‌تواند با نیازهای آموزش مهارتی در استان، شهرستان و منطقه دیگر متفاوت باشد.

پاک سرشت با اشاره به اینکه یکی از مهمترین الزامات شیوه مدیریت محلی در ارائه آموزش‌های مهارتی، تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها است، گفت: بسیاری از اختیارات در این خصوص به استان‌ها واگذار شده است ضمن اینکه یکی دیگر از الزامات مدیریت محلی در ارائه آموزش‌های مهارتی، تنظیم و تدوین سندی از داده‌های مرتبط با بازار کار و نیازهای مهارتی هر منطقه و استان است که این مجموعه داده‌ها به استان‌ها نیز ارائه شده است. ما باید مطمئن باشیم تعهدات استان‌ها در حوزه‌های مهارت آموزی با داده‌های استانی همخوانی دارد.

پاک سرشت اختصاصی شدن درآمدهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را از دیگر موضوعات مهم در توسعه فعالیت آموزشگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: با اختصاصی شدن درآمدها، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به تناسب نیاز فضای رونق کسب و کار می‌توانند فعالیت خود را گسترش دهند و از آورده آن برای توسعه زیرساختهای خود بهره مند شوند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین به اصلاحات ساختاری و نهادی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و ادامه داد: در فرآیند اصلاح رویه‌ها، یکی از اقدامات صورت گرفته بازنگری در دستورالعمل آموزشگاه‌های آزاد بود که پیش از اصلاح این رویه‌ها، داده‌های ما نشان می‌داد فقط از ۱۸ درصد از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود که این یک آمار هشداردهنده بود بنابراین یک برنامه اصلاحی در این حوزه طراحی و اجرا شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از فضاهایی که نگران آن هستیم، این است که فضای حاکم بر آموزش‌های مهارتی در کشور به سرنوشت آموزش عالی دچار شود و مدرک گرایی نیز در حوزه آموزش‌های مهارتی نیز به موضوع ماهیت مهارت افزایی غلبه کند که ما اجازه نمی‌دهیم تعداد مدرک‌ها و میزان آموزش‌های «نفر-ساعت» و «نفر-دوره» به کیفیت آموزش‌ها و خروجی آن غلبه کند.

۱۲۷ هزار سرباز آموزش مهارتی فراگرفته اند

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع طرح مهارت آموزی سربازان اشاره کرد و افزود: از سال ۹۶ این طرح آغاز شده و در سال ۹۷ ارائه آموزش مهارتی به سربازان افزایش پیدا کرده است. به طوریکهدر سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ نفر از سربازان دوره‌های مهارتی طی کرده اند.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر از سربازان موفق به دریافت گواهینامه مهارتی شده اند، افزود: همچنین در هفته ملی مهارت، نظر به اهمیت این موضوع، یک روز به عنوان مهارت آموزی سربازان نامگذاری شده است.

۴۰ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی فارغ التحصیلان هستند

پاک سرشت در ادامه نشست خبری خود در ادامه درباره آخرین وضعیت مهارت آموزی در گروه فارغ التحصیلاندانشگاهی افزود: در مورد دانشجویان و فارغ التحصیلان بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از متقاضیان آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند که رقم بالایی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در همین زمینه ما همکاری‌هایی را با وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز کردیم به طوری که در ۲۸ دانشگاه مراکزی تحت عنوان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی ایجاد شده است و به دانشجویان در مورد شایستگی‌های شغلی آنها متناسب با رشته تحصیلی مشاوره می‌دهند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفر از دانشجویان مشاوره شغلی دریافت کرده اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهارداشت: ۴۲ درصد از کارجویانی که برای مهارت آموزی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند بعد از طی دوره آموزش مهارتی، موفق به ورود به بازار کار یا راه اندازی کسب و کار می‌شوند.

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *