گرامیداشت سالروز ورود آیت الله موسوی درچه ای به شهرری

30 دی 1397 793 نمایش

به همت بنیاد مشاهیر و مفاخر معاصر ری، سالروز ورود آیت الله حاج آقا حسین موسوی درچه ای، امام جمعه فقید شهرستان ری( 29 دی ماه 1341 هجری شمسی)، با حضور دکتر علیجانی نماینده مجلس شورای اسلامی ؛حسن خلیل آبادی عضوشورای شهر تهران ؛ ری و تجریش ؛ جمالی پور ؛ توکلی کجانی ؛ حقیقی ؛ کاغذلو و عباسی فرمانداران ری – ملارد – پردیس – ورامین و پیشوا ؛ خانجانی و موسوی معاونین فرمانداری ویژه شهرستان ری ؛ دکتر افشار شهردار منطقه ۲۰ تهران ؛ مرتضوی ؛ دهدست ؛ معبودی ؛ سید روح الله موسوی درچه ای از روحانیون شهرری ؛ شاه محمدی ؛ شیرازی نژاد ؛ زنگنه ؛ بیاتی و خانلری از فعالان رسانه ای و جمعی از فعالان سیاسی گرامی داشته شد.

گرامیداشت سالروز ورود آیت الله موسوی درچه ای به شهرری

به گزارش عصر خبر، در این نشست صمیمی حجت الاسلام سید محمدجواد موسوی درچه ای از قاریان بین المللي و فرزند عالم جلیل القدر و امام جمعه فقید شهرری و همچنين حجت الاسلام دهدست با اشاره به زهد و ساده زیستی مرحوم آیت الله موسوی درچه ای، بابیان خاطراتی از وی ؛ نام و یاد این روحانی فاضل را گرامی داشتند .

گرامیداشت سالروز ورود آیت الله موسوی درچه ای به شهرری

اشاره اي كوتاه به زندگاني عالم ربانی مرحوم آیت ‌الله حاج آقا حسين موسوی درچه‌ای

ولادت :
آیت الله حاج آقا حسین موسوی درچه ای (ره) در 28 ربیع الاول 1346 هجري قمري برابر با سوم مهرماه 1306 شمسي در شهر درچه اصفهان متولد شد .

نسب :
ايشان نوه مرجع عالیقدر شیعه استادالمراجع، مرحوم آیت‌الله‌العظمی علامه آقاسیدمحمدباقر درچه‌ای اعلي الله مقامه (كه به سبب داشتن شاگردانی همچون آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی، آقارحیم ارباب ، بروجردی ،گزی ، همائی، حجت ، آقانجفي قوچاني ، سيدجمال گلپايگاني، میرزاعلی شیرازی، سیدعبدالحسین طیب و… به لقب استادالمراجع شهرت دارد) و از طرف دیگر نیز نوه فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله‌ آقاسیدمحمدحسین درچه‌ای (برادر آقاسیدمحمد باقر) می‌باشد.
(استادالمراجع مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقاسیدمحمدباقر درچه‌ای و دو برادر فاضلشان يعني مرحوم آیت‌الله‌ آقاسیدمحمدحسین و مرحوم آيت الله آقاسيدمهدي ، از فقها و بزرگانِ مدفون در تخت فولاد اصفهان بشمار مي آيند).
و اما پدر ايشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سيدنصرالله موسوي و همچنین اخوان ايشان عبارتند از حجج اسلام : مرحوم حاج سيدباقر ، مرحوم حاج سيدتقي(از روحانیون مبارز شهرری) ، سيدمحمدعلي( امام جمعه درچه) و سيدمجتبي موسوي درچه اي كه همگي از روحانيون برجسته درچه و شهرري مي باشد و این 5 برادر به اخوان درچه ای شهرت داشته و دارند.

تحصيلات اولیه :
آیت الله موسوی درچه‌ای(ره) تحصیلات اولیه خود را در مکتب و نزد اساتيد درچه من جمله عموي ايشان مرحوم ميرزا جعفر گذراند و سپس وارد حوزه علمیه شد.

ورود به حوزه علميه اصفهان :
ايشان به توصيه پدر در همان سنین نوجوانی و در سن 14 سالگي همزمان با اواخر دوران حكومت مستبدانه رضاخان (1320شمسي) ، وارد حوزه علميه اصفهان شده و تحصیلات علوم دینیه را در مدرسه نيم آورد آغاز كرد . سپس در مدرسه چهارباغ به ادامه تحصيل پرداخت .
ايشان در سالهای حضور در حوزه علميه اصفهان ، علاوه بر تحصيل ، به تدريس ادبيات و منطق نيز اشتغال داشت.
( ضمنا ايشان در همان سالهاي اوليه طلبگي – در سن 17 سالگي – با دختر عمويشان ازدواج كرد)

هجرت به شهر مقدس قم و تحصیلات عالیه حوزوی :
در سال 1328 شمسي و در سن 22 سالگي ، براي تحصیل در سطوح عالیه ، به شهر مقدس قم هجرت كرد و از محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم كسب فيض نمود.
آن فقید سعید بیش از 12 سال جلسات دروس خارج فقه و اصول بزرگاني چون حضرات آيات عظام : محقق داماد، بروجردي، امام خميني، گلپايگاني و سيداحمد خوانساري را درک کرد و همزمان به تدريس علوم حوزوي نيز مي پرداخت .
تسلط آن مرحوم به تدريس علوم حوزوی، از ادبيات و منطق گرفته تا فقـه و اصول ، زبانزد خاص و عام شد و فضلاي بسياري ، از محضر ايشان كسب فيض نمودند .

اساتید حوزوی ایشان :
ادبيات :
ملامحمدعلي حبيب آبادي
سيدعلي اصغر برزاني – شيخ عباسعلي حبيب آبادي
حاج آقاعطا امامي
سطح :
شيخ محمدحسن عالم نجف آبادي
شيخ علي قديري – شيخ احمد فياض – شيخ علي مشكيني
سلطاني طباطبائي – مجاهدي تبريزي
خارج فقه و اصول :
محقق داماد – بروجردي – امام خمینی – سيداحمد خوانساري – گلپايگاني – رفيعي قزويني

ورود به شهر مذهبي ري :
پس از قریب 15سال اقامت در شهر مقدس قم، در سال 1341 شمسي در پی نیاز و درخواست مردم مؤمن محله شیخ صدوق شهرری به یک روحانی فاضل جهت تصدی امور دینی و اجتماعی ، با توصیه مراجع عظام به ویژه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (ره) به شهرري عزیمت كرد و در محله تاریخی شیخ صدوق (یا همان ابن بابویه) ساکن شد و توليت و امامت جماعت مسجد محله صدوق را که همان سال ساخته شده بود و روبروی بارگاه شیخ صدوق واقع است عهده دار شد.
منزل مسکونی ايشان نیز مابین مسجد و مرقد مطهر شیخ صدوق واقع است. ایشان تا پايان عمر مباركشان یعنی بیش از چهل سال در همان منزل قدیمی سكونت داشت و هرگز راضی به نوسازی یا جابجایی محل سکونت خود نشد.
از آنجا که ایشان ارادت خاصی به جناب شیخ صدوق ره داشت هر روز پس از اقامه نماز جماعت صبح به زیارت مرقد منورش میرفت و از همان زمان وصیتشان بر این بود که پیکرشان در ایوان حرم شیخ صدوق آرام گیرد.
ایشان همواره همگان را به شناخت و ترویج شخصیت بی بدیل شیخ صدوق توصیه و سفارش میکرد و افتخارشان خدمت به آستان مبارک شیخ صدوق بود و بی شک در معرفی و احیاء آن آستان مقدس نقش ویژه ای داشت.

تدريس در حوزه هاي علميه :
حوزه هاي علميه شهرري نیز همچون اصفهان و قم با ورود اين عالم و استاد فرزانه ، رنگ و بوئي ديگر يافت و محضر درس و فيض ايشان در حوزات علميه برهـان ، حضرت عبدالعظيم ، مدرسه الزهراء و نیز دانشکده الهیات و ساير مجامع علميه ، ساليان سال طلاب و اهل علم و معرفت را از شهد شيرين فقه آل الله ، محظوظ و بهره مند نمود.
شصت سال تدريس خالصانه و عاشقانه در حوزه های علمیه اصفهان ، قم و شهرری شاگردان بیشماری را تربیت کرد که بسياري از آنان جزو اساتيد بزرگ حوزه و علمای برجسته نظام اسلامی می‌باشند .

مجاهدت در راه نهضت :
این عالم عامل مجاهد، همزمان با آغاز نهضت اسلامی، از همان ابتدا با اقتدا به حضرت امام خميني(ره) به روشنگری علیه جنایات دستگاه ستمگر پهلوی و همراهی با قیام ملت ایران پرداخت. ایشان از اولين چهره هاي روحانی مبارز شهرری بود و نقش محوری و موثری در جریان انقلاب و مبارزات مردمی داشت.
ايشان با تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد صدوق شهرری آن را به پایگاهی برای مبارزه تبدیل نمود و به توزیع کتب انقلابی و رساله‌های امام راحل‌(ره) و جذب و هدایت جوانان می پرداخت و در انتشار اعلامیه های حضرت امام ره نیز نقش فعال و کلیدی داشت.
ایشان از معدود علمایی بود که در جریان شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی ، علیرغم محدودیت‌های موجود ، مجلس بزرگداشتی برای ايشان در شهرری برپا نمود و به همین علت توسط ساواك دستگیر شد.

پشتيبان راستين انقلاب و نظام تا آخرین نفس :
پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامي نيز تا پايان عمر مبارك خويش، در عرصه هاي مختلف، خالصانه و صادقانه در خدمت انقلاب و رهبري نظام بود و در راه پاسداري از ارزشهاي انقلاب و ولايت فقيه از هيچ تلاشي دريغ نمي كرد.

حضور در جبهه :
در دوران دفاع مقدس با روحيه بسيجي كه از خصوصياتش بود بارها در جبهه ها حضور يافت و علم و عمل خالصش همواره باعث تقويت روحيه رزمندگان بود .

برخي از مسئوليتهاي اجرائی پس از انقلاب :

نماينده ویژه حضرت امام در اجراي فرمان هشت ماده اي
نماينده امام در كميته انقلاب اسلامي شهرری
ریاست هیأت أمناء بقاع متبرکه شهرری
و امامت نمازجمعه شهرري
(از بدو پیروزی انقلاب به همراه مرحوم آیت‌الله رفیعی‌، سال‌ها به عنوان خطيب نماز جمعه شهرری، نمازگزاران را از خطبه‌های ارزشمند و پرمحتوای خویش بهره‌مند ساخت )

اقامه نماز جماعت در هر سه نوبت :
ايشان علاوه بر امامت جماعت مسجد صدوق، امامت مسجد خاتم‌النبیین(ص) – واقع در خيابان حرم – را نيز پس از فوت مرحوم آیت الله لاله زاري عهده دار بود و در طول 43 سال سكونت در شهرري ، از معدود ائمه ای بود که تا پایان عمر مبارکش هر سه نوبت نماز را به جماعت در مسجد اقامه میکرد .

نمایندگي مراجع تقليد :
مرحوم آيت الله درچه اي در امور شرعیه، اجازه خاص از اعاظم مراجع تقلید داشت از جمله آیات عظام : سید محسن حکیم، شاهرودی، سیداحمد خوانساري، امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، شريعتمداري، اراکی، مرعشی نجفی، فاضل لنکرانی، بهجت، منتظري، صافی گلپایگانی، سیستانی، مقام معظم رهبری و برخي مراجع معاصر .

تواضع و ساده زیستی :
آنها که از نزدیک با وی آشنا بودند، می‌دانند که از میان صفات برجسته اخلاقی ایشان ، چندین صفت جلوه بیشتری داشت . یکی از آن‌ها تواضع و وارستگی و عدم منیت ایشان بود. برای خود هیچ جایگاهی جز بندگی خدا را نمیخواست و از هرگونه شهرت و مدحی برای خود گریزان بود .
نقل می کنند : ” اگر در نامه‌ای عنوان آیت الله یا مشابه آن، براي ایشان به کار رفته بود ، ناراحت می شد و ابتدا عبارت آیت الله را خط می‌زد و سپس آن نامه را میخواند.”
ساده زیستی ایشان نیز زبانزد بود و زندگی و منش رفتاری ایشان فاقد هر گونه تجملات دنیوی بود و به حق، آیینه تمام نمای خلق و خوی نبوی و علوی بود.

فرزندان ايشان :
ايشان صاحب 4 فرزند هستند : يك دختر و 3 پسر بنامهاي سيدمهدي ، سيدعلي و سيد محمدجواد كه همگي داراي تحصيلات حوزوي هستند.
لازم بذكر است فرزند روحانی ايشان – سيد محمد جواد درچه اي – پس از ارتحال پدر در مسجد صدوق شهرري اقامه نماز ميكند.

رحلت :
سرانجام پس از قريب 80 سال عمر بابركت، در آستانه شب بيست وسوم ماه مبارك رمضان سال 1426 قمري(ليله القدر) برابر با 4 آبان 1384 شمسي دعوت حق را لبيك گفت و روح بلندش به سوي ملكوت پركشيد تا در جوار رحمت حق با اجداد طاهرينش همنشين گردد.
پيكر مطهرش روز 23 رمضان پس از اقامه نماز در مصلي بزرگ شهرري، با حضور هزاران نفر از مردم شهرري و باشكوهي خاص ، از حرم حضرت عبدالعظيم تشييع و طبق وصيت ايشان در جوار مرقد مطهر شيخ صدوق به خاك سپرده شد .
سلام و درود خداوند بر آن فقيه وارسته ؛ آن آيينه خضوع و خشوع و آن عبد صالح خدا .

كلام مقام معظم رهبري درباره اين عالم فرزانه :
« … من، حاج آقا حسين درچه اي را از قبل انقلاب، از زماني كه در مدرسة حجتيه بوديم مي شناختم.
… بخصوص ايشان را من خيلي دوست مي داشتم و خدمتشان ارادت داشتم. خدا رحمتشان كند، ايشان بسيار متواضع و چهرة متين و آرامي داشتند و من از ديدنشان لذت مي بردم.
… و حقيقتاً خيلي متأثر شدم وقتي خبر فوت ايشان را شنيدم. خداوند ايشان را غريق رحمت كند.»

فرازي از پيام حضرت آيت الله حائري شيرازي :
« … رفتن براي پاك روندگان، قبولي از امتحان است و براي خودشان حيثيتي بالاتر از آن نيست. ولي بازماندگان كه محروم از بركات وجود عزيزشان مي شوند، بحق، مصيبت زدگانند.
حق آن بزرگوار برحقیر بسیار است … نعمت مجالست ومصاحبت ایشان درایام جوانی برای من کلاس اخلاق وآداب بود … چه اخلاق شيرين، چه چهرة بشّاش، و چه بي اعتنا به دنيا بود. سلامت زيست و بسلامت رفت كه « رب ادخلني مدخل صدق و اخرجني مخرج صدق»، لازمه اش «عاش سعيدا و مات سعيدا» مي باشد. ..»

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *