ناچاریم محدودیت ها را تا ماه ها ادامه دهیم/هر اندازه که بتوانیم واکسن تهیه می کنیم

9 اسفند 1399 589 نمایش

رییس جمهور گفت: هر اندازه که بتوانیم واکسن تهیه می کنیم. مردم می دانند وضعیت واکسن امروز مشابه ماسک در اوایل این بیماری است. چه طور مسیر هواپیماها را عوض می کردند و ماسک ها را در فرودگاه ها می گرفتند. امروز آن شرایطی که برای تهیه ماسک وجود داشت، در دنیا برای واکسن پیش آمده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده” به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، با تبریک میلاد حضرت علی(ع) و تسلیت شهادت حضرت زینب(س) اظهار کرد: این روزها نسبت به دو سه ماه پیش برای ما روزهای حساس تری است. مردم هم در جنب و جوش اجتماعی و فرهنگی و هم در جنب و جوش نظافت و تمیزی و مسائل بهداشتی هستند.

روحانی گفت: همه دوست داریم شب عید، شب‌های آرامی برای مردم بسیار عزیز ما باشد و برای کسی مصیبتی پیش نیاید و همه خانواده‌ها بتوانند این ایام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌هایی که بوده، البته نه به شکل سابق، برگزار کنند. در عید رفت و آمد مردم و سفر حتی اگر دچار موج چهارم نباشیم و شرایط عادی باشد، باز هم همه باید مراعات کنند.

روحانی ادامه داد: اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظرهایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم. پارسال می گفتیم از دست ویروس وهان چه کار کنیم. امسال از مار غاشیه به افعی پناه بردیم. حالا می گوییم به پناه ویروس وهان بریم و ویروس انگلیسی سراغمان نیاید. شرایط سخت تر شده است. مردم عزیز و بزرگوار ما که طی این ۱۳ ماه همیشه لطف و همکاری کردند ان شاءالله این ایام هم رعایت می کنند.

روحانی گفت: الحمدلله واکسیناسیون در کشور ما آغاز شده و شرایط ما در هفته‌های پیش رو، هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای بهتر می‌شود. شرایط مهیا می‌شود. تمام توان دولت برای خرید واکسن امروز متمرکز است و در کل شرایط ما بگونه‌ای است که هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم.

مردم می دانند واکسن امروز مشابه ماسک در اوایل این بیماری است. چه طور مسیر هواپیماها را عوض می کردند و ماسک ها را در فرودگاه ها می گرفتند. امروز آن شرایطی که برای تهیه ماسک وجود داشت، در دنیا برای واکسن پیش آمده است.

رئیس جمهور گفت: امروز شرایطی که برای واکسن در دنیا پیش آمده یک امتحان بزرگ برای همه دنیاست. کشورهایی که پیشرفته و پولدار هستند و امکانات دارند می‌خواهند همه واکسن ها را به کشور خودشان بیاورند و سریع واکسیناسیون را در کشور خود انجام دهند.

وی ادامه داد: یک مقداری از این اقدامات طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خودش باشد ولی مقداری هم اینجا وظایف اخلاقی و انسانی به ما حکم می‌کند در این آزمایش به فکر همه مردم جهان باشیم. به هر حال این موضوع پاندمی بوده و یک بیماری هست که سراسر جهان را فراگرفته است. حالا یک کشور هم صد در صد واکسیناسیون را اجرا کند باز هم مصون نمی‌ماند به دلیل اینکه تردد و رفت و آمد هست.

روحانی افزود: مصونیت واقعی زمانی آغاز می شود که در سراسر جهان همه مردم بتوانند از واکسن استفاده کنند. امروز واکسن شرایط خاصی دارد. اولا آثار واکسن ها برایمان مشخص نیست. اینکه تا چه زمانی و چه اندازه موثر است. آیا عوارض دارد یا خیر هم در ابهام است. برخی هم در دنیا از زدن واکسن می ترسند به دلیل ابهاماتی که در دنیا وجود دارد، اما در شرایط فعلی ما راهی جز اجرای پروتکل و در کنارش واکسن نداریم. باید از واکسن استفاده شود. برای بسیاری از افراد مصونیت ایجاد می کند.

رییس جمهور تاکید کرد: ما در شرایط فعلی باید بیش از سابق از مرزها مراقبت کنیم. دیدیم یکی از استان های ما – خوزستان – با یک پیک عجیبی روبه رو شد. در هیچ استانی شهر قرمز نداریم. فقط برخی شهرهای استان خوزستان قرمز است و اگر رعایت نکنیم به استان های همجوار سرایت می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در گزارش امروز دیدیم در خوزستان هم تست‌ها افزایش پیدا کرده و هم بیماریابی در حال افزایش است. در کنار آنها هم رهگیری رو به افزایش است. البته چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها نیست. در مورد ورود و خروج نیز محدودیت ها اعمال می‌شود تا هم شرایط مردم خوزستان بهتر شود و هم این شرایط به استان‌های دیگر در سراسر کشور سرایت نکند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی همه می‌دانیم که سیستم ایمنی بدن است که باید در برابر ویروس مقاومت کند، افزود: سیستم ایمنی‌ها یکسان نیست و شرایط مختلفی وجود دارد. همانطور که بارها گفته شده تا حالا دارویی هم پیدا نشده است که استفاده شود و این ویروس از بین برود. عمدتا داروها برای بافت‌هایی است که جلوی آسیب را بگیرد و مداوا کند. بیشتر داروها در این زمینه‌ها تجویز و مصرف می‌شود.

روحانی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که این سیستم ایمنی را تقویت و برای مبارزه با ویروس آماده کند، همین واکسن است. در واقع واکسن تزریق موادی شبه ویروس است تا سیستم ایمنی ما بتواند با آن بجنگد، مبارزه کند و آماده ویروس واقعی شود. البته شرایط مختلفی وجود دارد و این ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد.

وی ادامه داد: این مسئله برای کسانی که واکسن را می‌سازند، کار را سخت‌تر و سنگین می‌کند چون امکان دارد این ویروس چند ماه دیگر با شرایط امروز ما کاملا متفاوت باشد و ما نیازهای جدیدی پیدا کنیم و یا تغییرات جدیدی در واکسن‌ها نیاز باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای انجام واکسیناسیون ماه ها زمان لازم داریم. ممکن است شش ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند. در این مدت چاره رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان اصل اساسی است. همان اصولی که قبلا مورد تاکید ما بوده است؛ یعنی اقدامات بهداشتی، امکانات پایشی و تست تشخیصی که باید روزانه افزایش پیدا کند و به جای بستری شدن بیمار با شرایط سرپایی درمان شود.

وی گفت: ناچار هستیم محدودیت ها را تا ماه ها، سال آینده، شاید کل سال آینده ادامه دهیم. اقدامات تنبیهی هم لازم است. البته دولت همچنان خودش را موظف می داند هم بستر الکترونیکی را افزایش دهد و هم در کنار همه اقدامات بهداشتی و درمانی امکانات حمایتی را افزایش دهد. اقدامات حمایتی مثل پرداخت وام ها، ارائه مهلت ها، کمک دولتی به کسب و کارها.

رئیس جمهور گفت: سال آینده اگر شرایط همین شرایط باشد، باز هم نیازمند هستیم اقدامات حمایتی خود را نسبت به مردم انجام دهیم. ان شاءالله با کمک همه مثل وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، سازمان هلال احمر و کمک مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم بر این ویروس فائق شویم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *