ناسا در ۲۰۲۲ به جستجوی آب در ماه می رود

4 آبان 1398 442 نمایش

ناسا اعلام کرده یک کاوشگر رباتیک به ماه می فرستد تا نشانه های آب در سطح این سیاره را بررسی کند.

این کاوشگر با ۴ چرخ VIPER نام گرفته و به اندازه یک خودروی زمین بازی گلف است. کاوشگر مذکور با استفاده از ابزارهای علمی مختلق سطح ماه را برای وجود آب و یخ بررسی می کند. قرار است  VIPER در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به  ماه برود و طی ماموریتی ۱۰۰ روزه منابع احتمالی آب روی سطح سیاره را رصد کند.

کاوشگر مذکور دارای جعبه ابزاری برای ردیابی آب است که یک مته حفاری را نیز شامل می شود. این مته به زیر سطح ماه نفوذ می کند. علاوه بر آن یک طیف سنج نیز  هرگونه رطوبتی را رصد می کند.

دانیل اندروز مدیر پروژه ماموریت VIPER و مدیر بخش مهندسی مرکز  تحقیقات Ames در ناسا می گوید: کلید بقا روی ماه هم مانند زمین آب است. ۱۰ سال قبل وجود آب روی این سیاره تایید شد. اکنون سوال اینجا است که اگر واقعا در ماه منابع مورد نیاز انسان وجود دارد تا بتواند در آنجا زندگی کند. این کاوشگر به ما کمک می کند برای سوالات مختلفی پاسخ بیابیم مانند آنکه آب در کجا  و چقدر وجود دارد.

همچنین در این ماموریت ناسا مناطق قطبی ماه (به  خصوص قطب جنوب آن) را بررسی می کند.

طبق گزارشی که اخیرا در نشریه نیچر منتشر شده، احتمالا آب به شکل یخ زیر سطح ماه وجود دارد و میزان آن به اندازه ای است که قابلیت پشتیبانی از سازه های انسانی در آینده را فراهم می کند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *