شکار ببرهای بزرگ و پراندن مگس‌ها / چين با فساد سيستماتيک خود چه كرد؟

2 تیر 1399 577 نمایش

فساد سیستماتیک در دولت چین پس از آغاز سیاست اصلاحات و درهای باز در سال 1978 و همزمان با توسعه اقتصادی شدت یافت و موضوع تا 2012 چنان وخیم شده بود که مهم ترین وظیفه ای که کمیته مرکزی حزب کمونیست به شی جین پینگ واگذار کرد مبارزه با رفع فساد بود.

در چین سنتی هدیه دادن امری نمادین در مناسبات انسانی و روابط است و رشوه ها نیز اغلب در همین قالب و توجیه، داده می شوند، در زمان چین باستان روش موثری برای مقابله با سوء استفاده از قدرت توسط امپراتور و سایر مقامات وجود نداشت و روش عمده تکیه بر شرافت بود و برای محدود کردن سوء استفاده از قدرت آموزش صداقت در دستور کار بود.

دنگ شیائوپینگ در 1985 جمله ای گفت که شاید بتوان تفکر رهبران آن دوران چین را متوجه شویم: «سیاست ما این است که  اجازه دهیم برخی از مردم و برخی از مناطق زودتر ثروتمند شوند تا بتوانند مناطق عقب مانده را کمک کنند»

بر همین اساس روابط شبکه ای در حزب کمونیست تعیین کننده بود و هر کس به هسته اصلی قدرت نزدیک تر بود و خود را وفادارتر نشان می داد از اطلاعات بازار و پاداش بیشتری بهره می برد و این هسته بیشتر شامل خانواده ها، دوستان و همکلاسی ها می شد.

در کتاب «فساد توسط طراحی» نوشته ملانی مانیون، یک نکته اساسی ذکر شده: بعضی از سیستم های طراحی شده دولت پاک را ترویج می کنند در حالی که برخی دیگر فساد ایجاد و حفظ می کنند. همچنین در این کتاب سه طرح اساسی برای مقابله با فساد اشاره شده است: نهادهای ضد فساد، مکانیستم تشویقی و طراحی قانون .

نوامبر 2012 در هجدهمین کنگره حزب کمونیست هو جین تائو در مورد فساد می گوید : «باید قاطعانه با فساد مخالف باشید و سیاستمداران را پاک و صادق نگه دارید. اگر نتوانیم خوب با فساد مقابله کنیم، می تواند برای جزب مهلک باشد و حتی باعث فروپاشی و سقوط دولت شود»

هوجین تائو چهار اصل را معرفی  کرد: شناسایی علت و معلول، درمان جامع، مجازات و تمرکز بر روی پیشگیری و بر طراحی سیستم ضد فساد و تقویت همکاری بین المللی در مبارزه با فساد.

طبق برنامه و با اتمام مدت ریاست جمهوری هوچین تائو، شی چین پینگ روی کارآمد و در اولین سخنرانی مقررات 8 بندی وضع کرد که بند هشتم عبارت است از: مدیران باید مقررات را کامل رعایت و مقررات مربوطه به خانه و اتوموبیل دولتی را به جدیت اجرا نمایند .

 البته مبارزه با فساد در دولت های پیش از شی جین پینگ هم بود اما حزب کمونیست ماموریت ویژه ای جهت ریشه کنی فساد سیستماتیک به او داد.

چین یک میلیارد و چهارصدمیلیون نفر جمعیت دارد و از این بین حدود 90 میلیون نفر عضو حزب کمونیست هستند ، از عالی ترین مقامات کشوری و ارتش تا مدیران بیمارستان های دولتی، مدیران دانشگاه ها، مدیران فدراسیون های ورزشی و حتی مدیران موسسات تحقیقاتی.

در 2012 شی جینگ پینگ برنامه ای ضرب الاجلی اجرا کرد جهت دستگیری و محاکمه مفسدان بزرگ که فساد بیش از 100 میلیون یوانی دارند (ببرهای بزرگ) که اغلب نزدیکان به هسته قدرت مرکزی بودند تا ببرهای کوچک که فساد زیر 10 میلیون یوان دارند و مگس ها. طبق فرمان او ابتدا تمرکز بر ببرهای بزرگ بود، عناصر نزدیک به حاکمیت که دشمن مردم هستند و اگر محاکمه و مجازات نشوند اوضاع به خطر خواهد افتاد. طبق فرمان او تمام ببرهای بزرگ بدون هیچ تبعیض و استثنا می بایست مجازات می شدند و اگر افرادی مستثنا شوند در پایان تعداد زیادی از آنها بدون مجازات خواهند ماند و این  آینده بدی را برای کشور را رقم خواهد زد.

در اکتبر 2014 نیز شی جین پینگ اعلامیه ای منتشر کرد که در آن بر رعایت قانون، رعایت دقیق اساسنامه حزب کمونیست، مبارزه ضد فساد و نظارت مردم بر همه ی مقامات صرف نظر از رتبه و مقام آنها تاکید داشت.

کمیته ضد فساد در 2013 تشکیل شده بود و از آن تاریخ پیوسته گزارش اقدامات خود را در سایتی به اطلاع مردم می رساند و گزارش های مردم را نیز از همان طریق در حال دریافت است.

در 2015 تئوری دیگری در مبارزه با فساد معرفی شد: قطع برخی درختان برای حفظ جنگل، که بازگو کننده طرحی استراتژیک بود و طی آن تعدادی از مدیران بسیار نزدیک به هسته قدرت شامل چند تن از ژنرال های ارتش تا اعضاء دفتر سیاسی حزب مرکزی، شهرداران و مدیران بالارتبه، معاونین وزرا، مدیران امنیتی، دادستان ها و قاضی ها به اتهام فساد دستگیر و محاکمه شدند.

در کنار آن برای آن دسته از مجرمین اقتصادی که از چین گریخته بودند نیز عملیات شکار روباه از سال 2014 تاکنون ادامه دارد، برای نمونه در 2015 وزارت امنیت با همکاری سفارتخانه های چین در خارج از کشور 850 مجرم اقتصادی فراری را به چین بازگردانده و محاکمه کردند. اقدام دیگر در کنترل و پیشگیری از فساد اصلاحات عمیق در سیستم اداری و مدیریت و عدم تمرکز قدرت است، مصوبات اداری کاهش یافته و توجه بیشتر به نظارت و بازرسی معطوف شده است.

پروژه ها و مصوبات غیرضروری حذف و لغو شدند چراکه ساده سازی بر شفافیت و سهولت نظارت می افزاید.

قوانین شفاف و روشن در اختیار عموم قرار گرفته و قوانین پنهانی از بین رفت. تخمین زده می شود در جریان ضد فساد از 2012 تاکنون بیش از یک میلیون مقام دولتی محاکمه شده اند.

احسان چلونگر، دکترای اقتصادکاربردی،  ۲ تیر ۱۳۹۹

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *