video

سوء‌تغذیۀ سه و نیم میلیون کودک افغان

15 آذر 1400 367 نمایش

فقر، گرسنگی، بیماری و سوء تغذیه مهمترین مشکلاتی است که در زمستان پیش رو جان کودکان زیر پنج سال در افغانستان را به شدت تهدید می‌کند و ممکن است به مرگ بیش از یک میلیون تن از آن‌ها منجر شود.

    به گزارش خبر تصویری به نقل از  شبکه تلویزیونی العربی، صندوق کودکان سازمان ملل ”یونیسف“ اعلام کرد زمستان امسال حدود سه میلیون و دویست هزار کودک زیر پنج سال افغان با سوء تغذیه روبرو خواهند شد و ممکن است یک میلیون نفر از آن‌ها به سبب فقدان اقدامات فوری و فروپاشی بخش بهداشت و درمان کشور، جان خود را از دست بدهند.

ریما حجازی گزارشگر العربی همراه با پخش تصاویر کودکان و نوزادان بستری در یکی از بیمارستان‌های هرات در افغانستان به یکی از این کودکان به نام زبیر که به شدت دچار ضعف شده بود اشاره کرد و گفت: بیماری و سوء تغذیه جسم وی را لحظه به لحظه ضعیف‌تر می‌کند.

پرستار بیمارستان هم می‌گوید: زبیر دچار سوء تغذیه شدید شده است و از ناحیه ریه نیز دچار مشکل شده و این مشکل همه بدن وی را تحت تاثیر قرار داده است. وی الآن دچار مسمومیت است، خیلی دیر او را به بیمارستان آورده اند و ممکن است از دست ما کاری ساخته نباشد.

گزارشگر در ادامه افزود: سازمان پزشکان بدون مرز تلاش می‌کند از یکسو کودکانی را که امکان نجات آن‌ها وجود دارد نجات دهد و از سوی دیگر به بهبود مجدد اوضاع بخش بهداشت و درمان افغانستان کمک کند.

گزارشگر ادامه داد: کمبود خدمات در بیمارستان‌های عمومی و قطع حقوق کارکنان آن‌ها در پی توقف کمک‌هایی که کمک کنندگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند عامل اصلی رنج‌ها و مشکلات کودکان افغان و کادر درمانی و سازمان‌های بهداشتی است.

کریستوف گارنیه هماهنگ کننده طرح سازمان پزشکان بدون مرز بر ضرورت آزاد کردن اموال مسدود شده افغانستان برای حمایت از اقتصاد این کشور و جلوگیری از فروپاشی کامل آن تاکید کرد.

گزارشگر ادامه داد: در خارج از بیمارستان‌ها و بخصوص در اردوگاه‌های آوارگان مشکلات دیگری گریبانگیر شهروندان و بخصوص کودکان افغان است که گرسنگی، فقر و بیماری در صدر این مشکلات قرار دارد. برخی افراد برای نجات جان فرزندان خود ناچار به فروش اعضای بدن خود هستند.

یکی از شهروندان می‌گوید: برای فروش کلیه به بیمارستان رفتم. به عواقب این کار هم فکر کردم، ولی چاره‌ای ندارم باید فرزندانم را نجات دهم. مردم چاره‌ای جز فروش کودکان خود ندارند.

گزارشگر در پایان گفت: پس از تحریم‌های بین المللی که علیه حکومت طالبان اعمال شده است و نیز مسدود شدن اموال افغانستان در آمریکا، کودکان افغانستان هزینه سنگینی بابت اوضاع حاکم بر این کشور می‌پردازند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *