زمان لغو اتوماتیک‌وار تحریم‌های هسته‌ای و موشکی ایران /مکانیزم ماشه تا چه زمانی کارآیی دارد؟

6 اردیبهشت 1399 368 نمایش

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “خبرتصویری” به نقل از ایلنا : یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پافشاری آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای این است که تحریم‌های هسته‌ای ما بازگردد. ایالات متحده در حال انجام دادن یکسری اقدامات‌ است تا مکانیسم ماشه توسط کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام فعال شود.

شهروز برزگر، درباره درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت درباره تمدید تسلیحاتی ایران، آن هم درصورتی که تحریم‌های هسته‌ای و موشکی کشورمان در مهرماه برداشته می‌شود، گفت: ابتدا باید ببنیم در مهرماه قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ طبق بند ۳۷ برجام اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که مکانیسم ماشه اجرایی نشود، خود به خود همه تحریم‌های هسته‌ای و موشکی از روی ایران برداشته می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهرماه اتوماتیک‌وار طبق آخرین قطع‌نامه سازمان ملل که ۶ قطع نامه قبلی این شورا را علیه ایران لغو کرد؛ خود به خود همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: آمریکا به دنبال این است که مکانیزم ماشه توسط اروپایی‌ها اجرایی و علیه ما فعال شود یا این‌که علیه پرونده هسته‌ای ایران شکایتی صورت گیرد که اگر موفق شود، شکایت به سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارجاع داده می‌شود تا آن ۶ تحریمی که بر اساس آخرین قطع‌نامه برداشته شد، بازگردد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پافشاری آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای این است که تحریم‌های هسته‌ای ما بازگردد. ایالات متحده در حال انجام دادن یکسری اقدامات‌ است تا مکانیسم ماشه توسط کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام فعال شود. به دلیل آن که آمریکا در برجام نیست و از آن خارج شده است، عملاً نمی‌تواند علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند.

 

وی افزود: طبق ماده ۳۷ اگر اختلافی بین اعضای حاضر در برجام پیش بیاید، تنها طرفین می‌توانند شکایت کنند که در این صورت یک کمیته حل اختلاف تشکیل می‌شود تا به شکایت مطرح شده درباره کشور مذکور  رسیدگی کند.

وی ادامه داد: البته این توافق بین ۱+۵ که آمریکا از آن خارج شده است، بود پس در نتیجه چون آمریکا از برجام خارج شده نمی‌تواند شکایت کند تا کمیته حل اختلاف تشکیل شود.

نماینده  مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل آن که آمریکا از برجام خارج شده است و این فرصت را ندارد تا بتواند از برنامه هسته‌ای ایران شکایت کند، در حال تحریک طرف‌های اروپایی است که  اگر موفق شود و ۳ کشور آلمان،  فرانسه و انگلیس را با خود همراه کند و مکانیسم ماشه فعال شود، کمیته حل اختلاف تشکیل می‌شود و آنجاست که سوال در شورای امنیت پرسیده می‌شود که آیا تحریم‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی تعلیق شود؟ در این صورت اگر جواب یکی از اعضای ثابت دارای حق وتو خیر باشد، ۶  قطع‌نامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه ایران بود و بواسطه برجام برداشته شده بود، بازمی‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کارآیی مکانیزم ماشه تا مهر ماه فعال است و بعد از آن دیگر کارآیی خود را از دست خواهد داد که اگر تا مهرماه فعال نشود تحریم‌های هسته‌ای‌ و موشکی برداشته خواهد شد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *