دولت امکان تأمین نیاز ارزی کشور را ندارد / ارز هنوز تک نرخی نشده است

10 اردیبهشت 1397 1484 نمایش

سید رضی حاجی‌آقامیری در گفت ­وگو با قدس آنلاینافزود: با توجه به تقاضای مجاز و قانونی موجود، ارز امروز حداقل دو نرخی است. درست نیست بگوییم هیچ واردکننده­ای نتوانسته ارز 4200 تومانی بگیرد اما این را هم که دولت می­گوید نیاز مجاز و قانونی ارزی را تأمین می‌کنم، قبول نداریم چرا که باید دید تعریف دولت از این نیازها چیست؟ مثلاً مسافر نیاز خود را مجاز و قانونی می­داند پس چرا باید محدودیت برایش قائل شد؟

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران خاطر نشان ساخت: شاید قواعد مد نظر دولت برای ورود ارز صادراتی به سامانه «نیما»، عملی نباشد و بعید نیست بانک‌های دنیا و سیستم جهانی این اجازه را ندهد لذا ارز هنوز تک نرخی نشده است.

حاجی آقا میری با بیان اینکه واردکنندگانی را می‌شناسم که توانسته­اند ارز 4200 تومانی را دریافت کنند، ادامه داد: این به معنای توانایی دولت در تأمین کل نیازها نیست و شخصاً نمی‌دانم این وارد کنندگان چه میزان ارز دریافت کرده‌اند.

به گفته عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران هیچ فعال اقتصادی به گرانی تولیداتش علاقه ندارد اما به نظر می‌رسد دولت گرفتار شده و امکان تأمین نیاز ارزی کشور را به صورت کامل ندارد که البته این معضل در دیگر دولت‌ها هم تکرار شده است و تازگی ندارد.

وی افزود: گرانی ارز لزوماً تورم‌زا نیست و با توجه به کسادی بازار و نبود تقاضای خرید، گرانی کالا و خدمات به بهانه گرانی ارز پذیرفتنی نیست و هیچ فعال اقتصادی واقعی این اقدام را تأیید نمی‌کند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *