بازگشت تهران به چرخه آلودگی

آبان ۲۰, ۱۳۹۸ 186 نمایش

نواب حسینی‌منش کارشناس محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته یکی از عوامل اصلی کاهش آلودگی هوا و نبود روزهای ناسالم، شرایط جوی بود و در مرحله بعد، سوخت و طرح‌های مقابله با خودروهای دودزا به خبرنگار مهر گفت: آنچه امسال نسبت به سال گذشته تغییر کرده، شرایط جوی است. همچنین در مرداد سال گذشته طرح‌های مقابله با خودروهای دودزا را آغاز کردیم اما امسال این طرح به تازگی در نیمه آبان آغاز شده و آن هم اکیپ‌های روزانه، درحالی‌که بخش زیادی از خودروهای دودزا، ترددهای شبانه دارند. همچنین سال گذشته تأکید زیادی بر ساماندهی و معاینه فنی اتوبوس‌های فرسوده داشتیم و اکیپ‌هایی در نیمه دوم سال با اتوبوس‌های دودزا، برخورد و آنها را متوقف می‌کرد اما این اکیپ‌ها امسال تعطیل شده است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شد مردم در طرح جدید از ۲۰ روز رایگان خود در روزهای سرد و بارانی استفاده کنند که این پیش‌بینی محقق شد و شاهد خواهیم بود در روزهای پاییز، به دلیل افزایش تردد خودروها، بار ترافیکی سنگین شده است.

وی ادامه داد: تصمیم کمیته آلودگی هوا در افزایش عوارض و کاهش بلیت مترو و اتوبوس، عامل بازدارنده حضور خودروها در معابر نیست و کسانی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، با یک حساب ساده، استفاده از خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند. اگر تصمیمی در کمیته اضطرار گرفته می‌شود باید برخورد بازدارنده باشد؛ عدم تردد کامیون‌ها، اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل، تجربیاتی است که نشان داده در کاهش آلاینده‌ها در روزهای اضطرار مؤثر است.

حسینی‌منش، سومین تفاوت امسال با سال گذشته را تعداد موتورسیکلت‌ها در سطح معابر می‌داند و می‌گوید: به گفته پلیس تعداد موتورسیکلت‌ها بر اثر طرح جدید ترافیک افزایش پیدا کرده بنابراین محدودیت‌های جدید، سبب تشویق مردم به استفاده از موتورسیکلت شده است و عامل آخر اینکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، اسقاطی انجام نشده و خودروهای از رده خارج و فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند. حال با پوشاندن پلاک یا راه‌های دیگر. متأسفانه دو عامل آخر یعنی موتورسیکلت‌ها و تردد خودروهای فرسوده، بیشترین تأثیر را در افزایش آلودگی هوا دارند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *