اکبر طبری به ۳۱ سال حبس تعزیری محکوم شد

22 شهریور 1399 485 نمایش

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده “به نقل از  خبرنگار مهر، غلامحسین اسماعیلی از صدور حکم اکبر طبری خبر داد.

طبری در این پرونده ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در ۸ مورد دادگاه وی را مجرم شناخت، در دو مورد اتهامی دادگاه وی را مجرم ندانست.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: طبری بابت تشکیل شبکه ارتشا به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال محکوم شده است.

اسماعیلی افزود: اکبر طبری بابت تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.

وی افزود: در عنوان دوم اتهامی تحت عنوان پولشویی، اکبر طبری به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی؛ در ارتباط با ضبط اموال ناشی از ارتشا در پرونده فهرست بلند بالایی است که اقلام مهم آن را اعلام می‌کنم. سه دستگاه آپارتمان مسکونی واقع در برج روما در کامرانیه تهران، یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر، واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر که حکم ضبط آنها صادر شده است؛ همچنین یک واحد آپارتمان در یکی از برج‌های مجلل واقع در خیابان پاسداران به مساحت ۶۳۳ متر از ناحیه دادگاه مورد ضبط قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه به دیگر اموال ضبط شده از طبری اشاره کرذ و گفت: یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان نیز مورد ضبط قرار گرفته است. همچنین یک وحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم خان زند به عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشاء است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آن‌ها صادر شده است.

اسماعیلی افزود: در مجموع این متهم به قریب به هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است و علاوه بر آن به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشا اخذ کرده، محکوم شده است.

اسماعیلی بیان داشت: در هشت عنوان اتهامی دیگر، در مورد دو تبرئه شده و در شش مورد دیگر به تناسب با عناوین اتهامی دادگاه بر اساس ضوابط و مقررات قانونی حکم به مجازات حبس و جزای نقدی صادر کرده است.

وی یادآور شد: در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی و یک سال حبس است، قابل اجرا می‌باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حکم محکومیت سایر متهمان این پرونده، تصریح کرد: فرهاد مشایخ فریدون به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه چند نفره ارتشاءبا لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده است و با تخفیفات مورد نظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است.

وی افزود: رسول دانیال زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشاء به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه در مورد وی تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفات به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

به گفته وی بیژن قاسم زاده سنگرودی بازپرس سابق دادسرای تهران هم براساس رأی دادگاه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

اسماعیلی گفت: دادگاه در خصوص سایر متهمان هم محکومیت‌هایی در نظر گرفته است.

به گفته وی بخش دیگر همین پرونده بویژه نسبت به کسانی که خارج از کشور هستند مفتوح بوده و دادگاه هنوز رأیی در این خصوص صادر نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بخش سوم پرونده موسوم به اکبر طبری هم در دادسرا در حال تحقیقات و تکمیل شدن است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس حکم صادره از ناحیه دادگاه کیفری یک استان تهران، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در این پرونده مجموعاً به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.

ه گزارش مهر، اکبر طبری مأمور به خدمتی که ۲۰ سالی می‌شد در قوه قضائیه مشغول به کار بود. نام کاملش علی اکبر طبری پور است که در دوره‌های ریاست مرحوم هاشمی شاهرودی و همچنین آملی لاریجانی سمت‌های مختلفی را امور مدیریتی مالی، رفاهی و اجرایی بر عهده داشت با آمدن آیت الله رئیسی برکنار و به دلیل بر ملأ شدن فسادها و زد و بندهایش بازداشت شد.

پس از بازداشت طبری سخنگوی قوه قضائیه بارها اعلام کرد که طبری معاون رئیس قوه قضائیه نبوده بلکه در معاونت اجرایی مشغول به کار بوده است. بالاخره پس از ماه‌ها تحقیقات و مطرح شدن عناوین و اسامی برخی مسئولان سرشناس و قضات که برخی از آنها تکذیب و برخی هم تائید شد، قرار بود تا پایان اسفند ۹۷ دادگاه طبری برگزار شود اما این دادگاه با تأخیر سه ماهه و به دلایل مختلف از جمله برکناری وکلا به تعویق افتاد تا در نهایت ۱۸ خرداد ماه جعبه سیاه فساد قوه قضائیه پای میز محاکمه حاضر شد و پس از چندین جلسه برگزاری دادگاه حکم بخش اول پرونده‌اش صادر شده است.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *