video

امکان افزایش پذیرش پزشکی با کارشناسی دقیق

16 آذر 1400 575 نمایش

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تأمین کادر پزشکی مورد نیاز و رفع نیاز استان‌های محروم، مستلزم کار کارشناسی دقیق است.

حسینعلی شهریاری در حاشیه «نشست دانشجویی افزایش ظرفیت پزشکی؛ فرصت‌ها و چالشها» که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به مخالفت‌ها با طرح ارائه شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش پذیرش پزشکی دانشگاه‌ها گفت: «ما احساس کردیم این طرح می‌خواهد فی البداهه بیاید، خیلی از افرادی که خبره این کار بودند، اطلاعی از آن نداشتند و اگر همین الان ۱۰ هزار نفر ظرفیت را زیاد کنیم، مشکل حل نخواهد شد.»
وی افزود: «به همین دلیل آقای رئیس جمهور هم فرمودند که یک کارگروهی تشکیل بشود و کار کارشناسی دقیق با توجه به نیاز‌ها انجام بشود. برای رفع مشکل مناطق محروم قطعا می‌شود راهکار‌هایی داد و مشکل را حل کرد.»
شهریاری با اذعان به اینکه بخشی از راه حل مشکلات موجود در زمینه کمبود پزشک، افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی است، گفت: «قطعا [بخشی از راه حل]هست، اما با حساب و کتاب. افزایش دانشجو باید با کار کارشناسی و با حساب و کتاب باشد؛ زیرساخت‌ها باید آماده باشد، اساتید کافی باید داشته باشیم، زیرساخت‌های فیزیکی ما باید آماده باشد، امکاناتمان آماده باشد، بعد هم افزایش دهیم قطعا. “
وی کمبود هیات علمی و کادر آموزشی را یکی از دلایل آماده نبودن زمینه برای افزایش پذیرش دانشجو خواند و گفت: برخی تصمیمات نادرست که در دو سال گذشته در مجلس گرفتیم حدود هزار و ۵۰۰ نفر از اساتید تمام وقت ما از تمام وقتی خارج شدند. ما برای آموزش استاد، بویژه استادان تمام وقت می‌خواهیم.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با برنامه ریزی درست، می‌توان در عرض چند ماه با ایجاد انگیزه کافی، تعداد زیادی از افراد را دوباره به عنوان هیأت علمی به کار گرفت، افزود: بعد از آن می‌توان به تعداد مورد نیاز، البته با گرفتن تعهد برای مناطق خاص، اقدام به افزایش پذیرش کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زاهدان کمبود جدی برای بعضی از رشته‌های فوق تخصص وجود دارد افزود: با وجود تلاش سه ماهه برای جذب جراح قلب برای زاهدان، در این شهر جراح قلب نداریم.
شهریاری در پایان با اشاره به اینکه طرح‌هایی برای جذب نیرو با اخذ تعهد خدمت در مناطق مورد نیاز وجود دارد گفت: «اگر اراده‌ای باشد می‌توانیم در کنکور بعدی این کار را انجام دهیم.»
پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *